Černý Havran

Toto je záhlaví Vašich stránek. Text můžete změnit v administraci v 'Nastavení stránek'.

A jiné !!

Avatár

Avatár

Avatár

Termín avatár (nebo původně avatára) pochází z hinduismu - v sanskrtu toto slovo znamená sestup a přeneseně vtělení - obvykle vtělení božské bytosti do smrtelníka za zvláštním účelem. Nejčastěji je používán pro inkarnace Višnua.

[editovat]
Počítače

V kontextu počítačů a internetu se slova avatár nebo avatar (z anglického přepisu) používá pro (především vizuální) reprezentaci uživatele ve virtuálním světě. Touto reprezentací může být trojrozměrný model, dvourozměrný obraz nebo třeba jediný znak - v textových MUDech je to často zavináč.

Avatar v počítačové hře je virtuální postava ovládaná hráčem, který se s avatarem v jistém smyslu slova ztotožňuje a skrze něj jedná ve virtuálním světě. Tento pojem je užíván zejména v tzv. online RPG hrách (MMORPG).

Avataři se ovšem používají i v neherních světech, především pro rozšíření komunikace. Na diskusních fórech (např. na serverech založených na programu phpBB) se pojem avatar používá pro ikonku uživatele, která se objevuje u jeho příspěvků. Programy virtuální reality často obsahují trojrozměrný model, který je avatarem uživatele.

[editovat]
Historie

Jedno z prvních použití pojmu avatar se objevuje roku 1985 v počítačové hře Ultima - stát se avatarem bylo cílem Ultimy IV. V pozdějších hrách se již předpokládalo, že avatarem jste. Později byl termín avatar použit ve stolní RPG Shadowrun (1989) nebo v online hře Habitat (1987).

[editovat]
Literatura

Hodně pro rozšíření termínu avatar udělalo jeho použití v kyberpunkovém románu Neala Stephensona Sníh (v originále Snow Crash, 1992) ve významu virtuální simulace lidského těla ve virtuálně realitní verzi Internetu jménem Metaverse. Sociální postavení v Metaversu bylo často založeno na kvalitách avatara: detailní avatar znamenal, že uživatel je hacker a programátor, zatímco méně talentovaní si museli kupovat konfekční modely. Stephenson tvrdí, že termín avatar vymyslel nezávisle a až později se dozvěděl, že jak tento termín, tak některé další prvky jeho románu se už objevily ve hře Habitat.

V další kyberpunkové literatuře se termín avatár vyskytuje i ve významu elektronicky zaznamenaného a interpretovaného vědomí konkrétního člověka bez jeho fyzické podoby (tzn. zatímco jeho tělo může být po smrti, jeho avatar je stále schopen komunikovat s ostatními). Tento článek o počítačích je pahýl. Můžete pomoci Wikipedii tím, že jej vhodně rozšíříte.
Tento článek týkající se náboženství je pahýl. Můžete pomoci Wikipedii tím, že jej vhodně rozšíříte
Žádné komentáře
 
Toto je zápatí Vašich stránek. Text můžete změnit v administraci v 'Nastavení stránek'.